Facebook

بيان تغيير









انا جرة قلم محطوط على الدفتر
تؤكدانى جيت اليوم
برغم انى ولا بحضر
ولا واحد بيمضيلى خروج وياه
وبالتالى
فانا لسانى ممشتش
يجوز من شهر او اكتر
انا جرة قلم موجود مع المحضر
لامر استدعا ميقولش على سببه
لكنه حلف لى على شنبه
بانى راح ابات فى البيت
ويمشى وعقلى بيفتش عن الاسباب
يدور فى التاريخ كله
انا جرة قلم كانت
بتمضى قسيمه للترشيح امين لجنه على
الجامعة
ورفضونى فى لاظوغلى
بدون اسباب
واصبح اسمى مش موجود على الكشف
اللى متعلق
وكل الجامعة بتعلق
اكيد اخوان
اكيد وفدى
دة عيل وسط بلداوى
شيوعى يسارى مش معروف
انا جرة قلم موجود فى وصل النور
تؤكد ان انا بدفع
دة فى الوقت اللى شارعنا
مخاصم كابل كهربته
ساعات يقطع
ساعات اكتر عشان ييجى
انا جرة قلم خلصان وبيقطع
على فيشى
وطلب السلفه ممشيشى
وحتى تظلم التامين بتاع والدى
فى درج المكتب الايديال
وفوقه وتحته كام جرة قلم مدفون
انا جرة قلم مطبوعه فى الجرنان
فى باب اسمه السكوت ممنوع
رساله بتشتكى للمسؤول على حالة
رغيف العيش
يدوب نزلت فى كام كلمه
وشالوا مصطلح شكوى
وحطوا نداء
ساعتها عرفت
بانه مذله لو تشتكى لغير الله
وحتى لما حطوا نداء
فى مين ف الدنيا سمعوا نداه
انا جرة قلم مضوها بالاكراه
يسيب الشغل ويوافق
على تعديل مواد موجودة فى الدستور
والا هيخصموا منه 3 ايام
انا جرة قلم محطوطه ع القايمه
وغقد جواز منيش فاكر تفاصيله
وكام كان المؤخر فيه
ما هى رفاهيه لو تقدر
تفكر فى الطلاق مرة
وخد لك م الحياه عبرة
وعشها بصبر
انا جرة قلم سالفة
عشان امضى لعيل جى من صلبى
بانه اتولد وخلاص
واصبح فى البلد ديه
يدوب امضا اضافيه
وزود لى هموم قلمى بكام جرة
فاتورة صرخته الاولى على الدنيا
ومدرسته كمان حبه
تعهد ان انا المسؤول اذا كرر مشاغباته
انا جرة قلم عاد اللى فات كله مع
اخواته
وما اتعلمش
انا جرة قلم فوق شيك
لكام حاجة ناقصها البيت وجت
بالتقسيط
وفضلت تدفع الفايدة بقطم الوسط
انا جرة قلم برصاص
ثلاثى فوق بيان تغيير
مكلبش فيه على سطره
ساعتها زميلى كان رافض يسلفنى لقلمه
الجاف
وقال انى اعيش خواف
دة اكرم لى
وتبقى اهبل اذا شايف
فى جرة قلمك التافهة
بطوله كافيه للتغيير
ساعتها ضحكت
وقلت فى سرى بعديها
لا هى موته ولا اكتر
شهادة موتى لما اموت
ومكتب صحة يختمها
محدش راح يمضينى
انا جرة قلم عايشه
وطول ما هى عايشه راح تطلب
تعيش حرة



Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 التعليقات:

إرسال تعليق

أضف تعليق