Facebook

6 ابريل حقنا وهناخده


لو نجح اضرابنا ممكن نحقق مطالبنا
شاركنا في نشر فكرة الاضراب
لتحقيق مايلى:

ببساطة احنا بندعي لاضراب عام لشعب مصر يوم 6 ابريل القادم2009 لتحقيق المطالب التالية:-
· حد ادني للاجور 1200 جنيةعلي الاقل
· فرصة عمل شريفه لكل شاب وفتاه.
· ربط الاجور بالاسعار.
· تعديل الدستور بما يكفل تداول للسلطة(رئيس الجمهورية لا ينتخب اكثر من دورتين).
· وقف تصدير الغاز للعدو الصهيوني (طبعاً بيستخدمة الصهاينة في قتل اخوتنا في فلسطين وكمان اسعار البنزين برتفع اسعارها هنا عشان احنا بنصدره للصهاينة بربع ثمنه الحقيقي)
الأساليب التي يمكن استخدامها لتشاركنا الدعوه للاضراب :-
· 1-شراء كل مستلزمات البيت يوم 5 ابريل لعدم الاضطرار للتعامل مع المحلات يوم 6 ابريل.
· 2- تعليق علم مصر من الان علي شرفة المنزل كنوع من اعلان التضامن مع الاضراب وهي في كل الاحوال ليست تهمة.
· 3-كتابة شعارات علي الجدران بالأسبراي (علبة الاسبراي ب7 جنية) اشتري واحده ورش واكتب وانشر الدعوه مثلاً ممكن تكتب (6 ابريل 2009 اضراب عام لشعب مصر-عاوز حقك شارك في اضراب 6 ابريل 2009-....الخ)
· 4-استخدام رسائل التليفون المحمول بشكل مبكر لنشر فكرة الاضراب بشكل مبكرمثلاً ممكن تشتري خط جديد (بعشره جنية فقط) وتبعت رسائل لكل الارقام الناس اللي مسجلة عندك في خطك الاصلي وكأنها مش منك وممكن كمان تألف ارقام جديدة وتاني يوم تشوف رد فعل اصدقائك اليل وصلتهم الرسالة كأنك مش انتا ومتنساش تكتب في اخر الرسالة اعد ارسالها لاصدقائك.
· 5-كتابة شعار لا لمبارك على البنكنوت : اكتب علي كل جنية او عشره جنية معاك لا لمبارك -6 ابريل اضراب عام لشعب مصر وبكده الفلوس تلف علي الناس والدعوة تلف معاها وانت ملكش دعوه الفلوس كانت مكتوب عليها كده من الاول.
· 6- تنشيط الدعوه للاضراب بين كل اقاربك واصدقائك بدعوة كل اصحابك واقاربك لعدم الذهاب للشغل ولما يسألوك ليه قول لهم ايه ده انتوا لسة مسمعتوش عن دعوة اضراب 6 ابريل ده انا سمعتها في كل مكان.
· 7- اعادة نشر اي بيان او دعوة عن الاضراب في كل مكان في الانترنت(المنتديات-المجموعات البريدية-الفيس بوك- التعليقات في المواقع) او كتابة دعوات خاصة بطريقة كل واحد ونشرها في كل مكان.
· 8- اعادة طباعة اي بيان او دعوة عن الاضراب اي عدد من النسخ حسب مقدرتي (انشالله 10 نسخ) وتوزيعها في اي مكان او تركها في المواصلات علي الكراسي ليقراءها الناس.
· 9-ارسال رسائل علي شريط الرسائل اللي احياناً بيكون في بعض الفضائيات ونكتب 6 ابريل اضراب عام لشعب مصر شارك معنا.
· 10-الاتصال بنا لتحصل علي اي عدد من الاستيكر لوضعة في مكان تستطيع او ان تقوم انت بعمل استيكر وتقوم انت واصحابك بوضعة في كل ممكن.
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment